Як вигадливо складається доля випадкових відкриттів — непоказний кущ, який обгризли кози, не засох під пекучим ефіопським сонцем, навпаки — згодом піднявся на п’єдестал світового монополіста. Напевно, немає такої країни на планеті, де не любили б тонізуючого духмяного напою з кавових зерен.
А якій каві віддаєте перевагу ви? Міцній натуральній без цукру чи солодкій з вершками? Віддаєте перевагу арабіці в зернах чи вам більше до смаку розчинна? П’єте каву з молоком чи з фураном? І взагалі — чи вмієте ви правильно її вибирати? Як її краще готувати — у турочці чи в гейзерній кавоварці? Сьогодні полиці українських магазинів забиті упаковками кави різних виробників, вибір великий. Інша річ — як вибрати найкращу?
Що ми робимо, вирушаючи за покупками? Зазвичай беремо гроші і прямуємо до найближчого супермаркету. Купуємо, найчастіше, орієнтуючись на ціну, шукаємо рекламні акції та розпродажі, реагуємо на ярлики «хіт дня» або «найкращий продукт тижня».
Німецький громадянин, перш ніж поповнити запаси продуктів, у тому числі й кави, передусім підключається до Інтернету і заходить на сайт інституту «Штіфтунг Варентест», де він звик знаходити вичерпну інформацію про товари і послуги. Їхній перелік настільки великий, що, здається, вже не залишилося нічого потрібного і корисного споживачам, на чому б не зупинилася увага спеціалістів цього інституту. Чимало родин роками виписують журнал «Тест», що його випускає інститут; кожен його номер містить 10—12 статей і таблиць із результатами тестування різних товарів — від побутової техніки до харчових продуктів. До речі, німецький інститут інформації для споживачів «Штіфтунг Варентест» частково фінансується державою. Оскільки журнал не містить жодного рядка реклами, йому компенсують недоотримані кошти. Гроші, до того ж чималі, витрачають на об’єктивне інформування громадян країни про якість і безпеку того, що вони купують, чим користуються. Довіра до інституту «Штіфтунг Варентест» є безпрецедентною, про нього знають і довіряють його інформації понад 94% громадян Німеччини. За 45 років існування він довів свій високий професіоналізм, об’єктивність і неупередженість. Саме цим пояснюється підвищений інтерес до результатів тестування популярних товарів, який виявляють як споживачі, так і виробники: усього одна колонка в таблиці «Штіфтунг Варентеста» здатна зменшити або збільшити продажі товару на 40—50%! Так стверджують не лише експерти інституту і преса, цей взаємозв’язок реально відчуває торгівля і намагається максимально його використати.
Про масштабне тестування кави було відомо заздалегідь — інститут анонсує свої програми, тож зацікавлені особи з нетерпінням очікували оприлюднення результатів. Кава дуже популярний напій у Німеччині. Статистика стверджує, що за рік було продано 400 тисяч тонн меленої кави. На прес-конференції в інституті «Штіфтунг Варентест», присвяченій дослідженням кави, зал був забитий газетярами. (Для телебачення, з огляду на його специфіку, такі заходи проводять окремо.) Журналісти мали можливість поставити запитання саме тим фахівцям, які проводили дослідження. Якоїсь миті стало очевидно, що деякі результати були передбачувані, особливо стосовно торгових марок-аутсайдерів. Журналісти зауважили, що буквально напередодні в магазинах однієї торгової мережі Берліна ціни на каву дуже популярного бренду раптом знизили майже вдвічі, причому на всі сорти — від елітних до недорогих. Газетярі запідозрили, що виробник поспішає збути товар, бо після оприлюднення результатів тестування він може надовго застрягнути не лише на магазинних полицях, а й на складах. Спостережливі журналісти, як виявилося, мали рацію: та марка кави отримала найгірші оцінки під час порівняльного дослідження. До речі, вона дуже популярна і в Україні, але про назви згодом.
Щоб зрозуміти, чому німці так довіряють інформації від «Штіфтунг Варентеста», потрібно знати, як проводиться тестування по-німецьки — дуже ретельно, методично. Але фішка в тому, що тестування проходило не лише в лабораторіях, представники інституту побували навіть на плантаціях, де вирощують каву, їх не зупинили ні спекотний клімат, ні відстані — адже споживач має отримати вичерпну інформацію.
— У поняття «якість» люди сьогодні вкладають дуже широкий зміст. Їх, наприклад, цікавить, в яких умовах було вироблено товар, який вони купують, — пояснює директор із досліджень і випробувань інституту «Штіфтунг Варентест» Хольгер Бракеманн. — Кавові зерна вирощують в екваторіальних регіонах нашої планети, у так званому кавовому поясі, у країнах, які не вирізняються суворим дотриманням мінімальних соціальних стандартів та нормативних актів про охорону довкілля. Проблеми можуть стосуватися таких пунктів: дотримання стандартів охорони праці, справедлива оплата праці селян, які вирощують каву, використання пестицидів і добрив на кавових плантаціях, утилізація відходів кавового виробництва, управління водними ресурсами та захист флори і фауни в даних регіонах. Нас також цікавили не лише умови вирощування кави, а й кавообсмажувальні фабрики.
Загалом ми виробили 40 критеріїв для оцінювання соціальної та екологічної відповідальності підприємств, т.зв. Corporate Social Responsibility (CSR). Звісно, дослідження проходять зовсім інакше, ніж випробування самої кави, яку ми анонімно купуємо і передаємо для тестування в незалежні випробувальні центри — подобається це компанії-продавцю чи ні. При вивченні CSR нам необхідне співробітництво самих фірм. Зокрема щодо всіх тих сортів кави, склад яких нам повідомили, ми відвідали плантації і сільгоспкооперативи, котрі виробляють основну частку кавових зерен, що входять у дану суміш. Путівцями ми добралися до високогірних сіл у Гондурасі, Мексиці, Гватемалі, Перу і Бразилії, оглянули плантації, поговорили із селянами, котрі там працюють. Це далося нелегко, адже кава, що проходила порівняльні випробування, а це 31 сорт, виробляється у 19 країнах нашої планети.
Ринок кави ділиться на дві частини: одна група підприємств пропонує каву, вирощену за біологічно чистими технологіями і/або куплена за справедливою ціною, а друга, що реалізує понад 90% кави на німецькому ринку, розглядає її лише як сировину і купує її у посередників на біржах. Навряд чи їх цікавить те, звідки надходять кавові зерна, в яких умовах вони були вирощені тощо. І хоча реклама часто нав’язує думку про тісний зв’язок компанії-продавця з виробниками та регіонами вирощування, на практиці такий зв’язок нічим підтвердити не змогли. Насамперед це стосується двох найбільших компаній, які пропонують марочну каву: «Крафт Фудс» (Kraft Foods) — у тестуванні брали участь її марки «Якобс» (Jacobs) і «Онко» (Onko), а також компанія «Чібо» (Tchibo) — у порівняльних випробуваннях були представлені її марки «Едушо Гала №1» (Eduscho Gala №1) і «Чібо Гран Кафе» (Tchibo Gran Cafe). Обидві компанії не змогли повідомити інформацію про походження кавових зерен.
Водночас компанія-продавець «Альді Норд» (Aldi Nord) змогла назвати точне місце походження кавових зерен, які входять до складу «Маркус Кофе Гольд» (Markus Kaffee Gold) — їх виробляють у п’яти різних країнах. Ми побували на плантації в Бразилії і змогли побачити все на власні очі.
До речі, в Україні теж можна купити деякі зі згаданих марок кави. Є й незнайомі, насамперед через назву, — навряд чи хтось захоче випити вранці філіжанку міцної «Онко», хоч би якою смачною вона була. Популярна в Німеччині фірма «Гепа», котра має повне право писати на своїх продуктах — «біо», в українців викликає посмішку — на галицькому діалекті це слово синонім «дупи». (Тільки уявіть замовлення офіціанту: «Мені, будь ласка, «гепу» з вершками.)
Немає коментарів:
Дописати коментар