Проблеми і перспективи українського молока
Якщо судити з висловлень наших високих чиновників, політиків та деяких повідомлень преси, то може скластися враження, що в нашій країні молочну галузь уже поховали, корови «пішли під ніж», а молоко, сири та іншу продукцію, яка ще є на полицях магазинів, роблять виключно з імпортного сухого молока та пальмової олії. Зрозуміло, не все так погано в нашій батьківщині. І корови дояться, і далеко не всі виробники фальсифікують продукти. Понад те, у контексті світового ринку молока перспективи розвитку молочної галузі в Україні за певних умов видаються дуже навіть оптимістичними. Щорічне світове збільшення виробництва молока становить 1,3%, щоправда — попит зростає набагато швидше: на 3—4%. До 2012 року фахівці Source Zenith International прогнозують підвищення попиту на 10%, зокрема на тверді сири — на 39, морозиво — на 30, йогурту — на 21%.
Україна сьогодні посідає 11-ту позицію серед основних світових виробників молока та молочної продукції за обсягами виробництва молока (близько 12 млн. тонн) і 20-ту — за випуском молочних продуктів. Країна має активний торговий баланс, хоча, на відміну від Білорусі, яка посідає четверте місце за обсягами молочного експорту, ми лише на 15-му. Проте це не заважає нашим молочникам добре заробляти на експорті. За даними досліджень IFCN Dairy report 2008, собівартість українського молока одна з найнижчих у світі: третє місце після Аргентини та Білорусі. Водночас у нас один із найнижчих у світі показників продуктивності праці. Низька ефективність виробництва є, мабуть, головною проблемою молочної галузі в Україні. Проте існує ще й серйозне питання якості.
Якість і кількість
Серйозність проблеми якості наочно демонструє паніка серед молочників, яка спалахнула недавно внаслідок оприлюднення проекту технічного регламенту виробництва молока, розробленого Мінагрополітики в рамках гармонізації законодавства України і ЄС. У документі пропонується зобов'язати переробників використовувати тільки молоко із загальним бактеріальним осіменінням 100—500 тис. мікроорганізмів на куб. см. Цим параметрам, відповідно до чинних вітчизняних стандартів, відповідає тільки молоко сорту екстра, вищого та першого сорту. Проте у 2008 році сільгоспвиробники виробили всього 0,2% молока сорту екстра і 28,2% молока першого сорту.
Понад 70% молока не відповідають сьогодні європейським стандартам ні за складом, ні за бактеріальною безпекою. Це не тільки заважає налагодити повноцінний експорт до Європи та інших розвинених країн, а й істотно позначається на внутрішньому ринку. Без якісної сировини неможливо виробити високоякісну продукцію. Це стосується не тільки мікробіологічної чистоти молока, а й його фізико-хімічних показників, що також невисокі. Так, низька масова частка білка в молоці призвела до того, що без додаткових технологічних прийомів — введення сухого молока, білкових концентратів та стабілізуючих добавок — неможливо отримати кисломолочні продукти потрібного складу і консистенції. Технологічна потреба викликала повсюдне використання немолочних інгредієнтів, які загалом негативно позначилися на якості вітчизняних молочних продуктів і підірвали авторитет українських молочників. Вийти з цієї ситуації можна, лише істотно підвищивши якість шляхом упровадження прогресивних технологій, сучасного устаткування і систем контролю якості.
Чисті переваги
Не дивно, що навіть у пік сезону споживання морозива, що збігається з піком виробництва молока, споживач нерідко не може знайти справді натурального продукту. Як кажуть, читайте етикетки, адже за гарною упаковкою та задовільним смаком часто ховається продукт, у якому взагалі немає натурального молока. Не в кожного виробника є можливість закуповувати високоякісне незбиране молоко — інгредієнт, без якого морозиво перетворюється на сурогат.
Керівник відділу закупівель компанії «МакДональдз Україна» Андрій Мугуєв вважає, що «основними перевагами морозива, яке пропонують відвідувачам ресторани «МакДональдз», є: його свіжість, оскільки воно готується перед самим продажем; натуральність — морозиво має молочну основу й не містить рослинних жирів та води, а також чистота — продукт виготовляється в асептичних умовах, без додавання будь-яких консервантів». Ще важливіша перевага — контроль усього ланцюжка виробництва.
Можливість дотримуватися одного зі своїх головних принципів — суворого контролю якості продукції на всіх етапах виробництва морозива — компанія «МакДональдз» здобула завдяки співробітництву з Білоцерківським молочним комбінатом (БМК). Комбінат був побудований наприкінці 2007 року, із самого початку зводився з дотриманням усіх останніх директив Євросоюзу з безпеки та якості, а також обладнувався новітнім устаткуванням від найкращих європейських виробників, що дозволяє сьогодні впроваджувати найновіші інноваційні технології виробництва молочної продукції та забезпечувати її якість і безпеку.
На БМК впроваджено міжнародну систему безпеки харчової продукції HACCP (Hazard analysis and critical control points — «Аналіз ризиків і критичних контрольних точок»), яка визнана однією з найнадійніших у світі й відповідає вимогам компанії «МакДональдз» до контролю безпеки та якості.
Стати господарями в себе вдома
Голова ради директорів компанії «Терра Фуд» Вадим Чагаровський повідомив журналістам, що БМК, який належить цій компанії, повністю забезпечує молочними сумішами для морозива та коктейлів усі ресторани «МакДональдз» в Україні, Білорусі, Молдові та Грузії. Найближчим часом комбінат має намір розпочати експорт цієї продукції й до Росії.
«Під час виготовлення сумішей для «МакДональдза» здійснюється процес стерилізації методом ультрависокотемпературної обробки молока (+135°C) з допомогою сучасної технології — процесу інфузії — впорскування продукту в інфузійну камеру з парою і витримкою впродовж трьох секунд, — розповів пан Чагаровський. — Завдяки цьому максимально зберігаються корисні поживні речовини та мікроелементи молока».
Однак виробництво сумішей для фаст-фуду є хоч і стратегічним, але далеко не основним напрямом роботи комбінату. Сьогодні БМК виробляє суцільномолочну продукцію під ТМ Milklife, «Біла лінія», Premialle, яка за десять місяців уже встигла сподобатися споживачам і завоювати свою нішу на ринку. «БМК — чи не найновіше й найбільш високотехнологічне виробництво суцільномолочної продукції в Європі, — заявив
В.Чагаровський. — Комбінат, до речі, подав заявку на проведення інспекції представниками Єврокомісії. Підтвердження європейцями високого рівня нашого виробництва для нас питання іміджу. Проте ми не ставимо сьогодні за мету орієнтувати комбінат на експорт. Нам на своєму ринку потрібно стати господарями. Сьогодні в Україні представлені чотири французькі, дві російські молочні компанії, причому не маленькі, а мультинаціональні. Якщо ми, українці, й далі так господарюватимемо, від України залишиться тільки назва. А ситуацію ще можна й потрібно переломити. Насамперед поліпшуючи якість. Компанія «Терра Фуд» має намір наприкінці 2010 року розпочати будівництво ще двох молокопереробних підприємств у Східному та Західному регіонах України. Вона вже купила земельні ділянки під будівництво. Потужності кожного з підприємств плануються на рівні 300 тонн молока на добу. Інвестиції в будівництво одного підприємства оцінюються на рівні 30 млн. дол., термін окупності — близько п'яти років. При цьому будувати ферми компанія не планує. Ми інвестуватимемо в ціну молока. І постачальникам буде цікаво поліпшувати і якість, і обсяги молока».
Вільні корови
Перспективні приклади такої стратегії вже є. Молочний комплекс ВАТ «Терезино» (Білоцерківський район) відомий як зразково-показова ферма. Тут докладено чимало зусиль і вкладено чималі кошти в будівництво, устаткування та облаштування виробництва. Господарство має майже 4 тис. га землі та молочно-товарну ферму, де безприв'язно на моногодуванні утримує тисячу голів великої рогатої худоби, — це корови високопродуктивних молочних порід вітчизняної та зарубіжної селекції. Для них побудовано три просторі відкриті приміщення, в яких вони утримуються безприв'язно й вільно, доїльний зал типу «Паралель» на 32 місця і два міксери для роздачі кормів від компанії DeLaval.
Ферма має закритий цикл виробництва: на її території розміщено комбікормовий завод компанії Buschhoff потужністю до 30 тонн комбікорму за зміну, зерносушильний комплекс ємністю близько 7 тис. тонн зерна і біогазова установка Lipp для переробки гною на тепло, електрику та газ.
«Корів доїмо двічі на день. Надій за минулий рік становив у середньому близько 8,5 тис. л молока від однієї корови, або 15 тонн на день, — розповіла менеджер молочно-товарної ферми Оксана Жадан. — Зараз здаємо молоко виключно на БМК. Молоко відповідає вищій категорії якості — сорту екстра — як за кількістю соматичних клітин і бактеріального забруднення, так і за складом (сухих речовин понад 12,2%)».
За словами Оксани Жадан, корови в «Терезино» дають потомство й демонструють високі надої мінімум п'ять років. Голландські рекордсменки, як відомо, підтримують свою форму вдвічі менше. В цьому ми європейців уже перегнали. Сподіватимемося, що й в інших питаннях українцям вистачить розуму та працьовитості, і ми не втратимо національну молочну галузь.
Автор: Артур ФЕДОРЧУК
Copyright © 1994-2009. «Дзеркало тижня» Всi права захищенi.
Використання матеріалів «Дзеркала тижня» дозволяється за умови посилання (для інтернет-видань — гіперпосилання) на «Дзеркало тижня».
№ 28 (756) 1 — 7 серпня 2009 http://www.dt.ua/2000/3993/66768/
Немає коментарів:
Дописати коментар